گرافیت کم سولفور (Graphite Petroleum Coke)

یا کک نفتی گرافیتی شده از واکنش های متفاوت پترولیوم کک در کوره گرافیتی در دمای 2500 تا 3500 درجه سانتی گراد بدست می آید. به همین دلیل از درصد کربن بالاتر و درصد سولفور پایین تری برخوردار است بطوریکه میزان گوگرد آن به کمتر از 0.05 درصد می رسد. در صنعت فولاد سازی بهترین افزودنی کربنی برای ذوب کاری کک نفت گرافیتی شده است. کربن دهی این محصول با گوگرد کم دارای نرخ تجزیه و جذب بالا بوده بطوریکه جوانه زایی گرافیت در فولاد و آهن مذاب با توزیعی یکنواخت و ریز در آنها باعث عملکرد بسیار عالی و پایدار آن می گردد.

گرافیت کم سولفور می تواند به عنوان کربن ده یا افزودنی کربن برای تهیه ی فولاد با کیفیت، چدن و نیز پوشش های آلیاژی که به گوگرد کم نیاز دارند استفاده گردد. از آنجا که حاوی میزان بالایی کربن است می توان از آن در صنایع پلاستیک و لاستیک به عنوان یک ماده افزودنی استفاده نمود. همچنین در تولید موارد درزگیر و روان کننده ، برس های برقی، ترمز های ترکیبی و بسیاری موارد دیگر نیز استفاده می شود.

گرافیت کم سولفور در تولید بوته های دما بالا در ذوب کاری، روانسازها در صنعت مکانیک، الکترودها و مغز مداد استفاده می گردد. این ماده مى تواند به عنوان کربن دهنده در تولید فولاد با کیفیت بالا، چدن و آلیاژ استفاده گردد.

از دیگر خواص این محصول توانایی آن در افزایش مقدار محتوای فریت چدن، بدون تثبیت کننده ی پرلیتی تا حد بسیار زیاد است. صرفه جویی در هزینه های ذوب با کاهش میزان مصرف قراضه که در نتیجه صرفه جویی در هزینه ی مواد اولیه منجر می گردد از دیگر مزایای این محصول می باشد.

مهمترین دلیل مصرف این نوع گرافیت در ساخت و تولید قطعات چدنی داکتیل یا نشکن می باشد.